14.12.09

Begreper/ Terminology

Etter diverse spørsmål kommer det her en forklaring på diverse begreper:
  • Overstyring: Bilen har bedre grep foran enn bak. Dette gjør at den har lett for å snurre.
  • Understyring: Bilen har bedre grep bak enn foran. Dette gjør at fronten sklir ut i svingene. 
  • Turn-in: Med dette menes styringen inn i svingene. En bil med bra turn-in reagerer raskt på styringen.
  • Turn-out: Med dette menes styringen ut av svingene. En bil med mye turn-out klarer å holde sporet ut av svingen. Lite turn-out gjør at bilen understyrer ut av svingen, og man klarer ikke å holde sporet.
  • Mid-turn: Med dette menes styring midt i svingen. Altså mellom inngang og utgang.
  • På gass: Brukes ofte sammen med uttrykkene over. Eksempelvis overstyrt/ understyrt på gass. Brukes til å forklare oppførselen til bilen på gass
  • Av gass. Brukes ofte sammen med uttrykkene over. Eksempelvis overstyrt/ understyrt av gass.


For ord og utrykk rundt oppsett, hjulvinkler etc kan du se her: Oppsett


Some expressions/ Terminology

  • Oversteer: The car has better grip in the front than in the rear. This makes it easy to spin out.
  • Understeer: The car has better grip in the rear than in the front. This makes the front skid.
  • Turn-in: This is the amount of steering the car has when entering a corner.
  • Turn-out. This is the amount of steering the car has coming out of the corner.
  • Mid-turn: This is the amount of steering in the corner. Between in and exit.
  • On throttle: Are used together with the above. In example. Oversteer on throttle etc.
  • off throttle: Are used together with the above. In example. Oversteer off throttle.
For more on set up etc. Click here: Set up


No comments:

Post a Comment

Onboard kamera med Rune

Treningskveld

Formula 1 news

MOTOGP news

WRC news

Search This Blog