Jeg klarte ikke vente så lenge med å teste det nye oppsettet på Z'en.
Det ble ingen test på den store banen, men som tidligere nevnt, og som mange vet så er det en bane til i området. Her ble det i dag testet hardt.
Jeg har skrevet en del om at MR-03 fortsatt ikke er like rask som 02'en min.
Men nå begynner jeg virkelig å finne ut av denne bilen.
Tidligere:
Bilen var utrolig lettkjørt, men ikke på langt nær like rask som den gamle på en kvalrunde.
Problemet lå mest i "turn-in". Altså hvor raskt bilen reagerer på styringen inn i svingene. Dette var å merke spesielt i de raskeste svingene, og gjerne der man er av gass.
I sjikana og den store svingen etter langsiden var problemet ekstremt.
Det jeg la merke til på forrige kjøring, var at den trengte mer trykk på framhjula. bilen er ca 8 gram lettere enn MR-02 bilen, og dette tror jeg er en medvirkende årsak til problemet. Ved å legge på 5 gram bly foran i bilen så hjalp det en god del, men lager igjen problemer midti svingen, og i utgangen av svingene. Da understyrer den igjen.
Oppsett:
Fjærer front: PN Racing Grønne
Begge shimsa i forstillinga under hub'en. Altså maks senket.
T-plate: PN Racing #5
Toppdemper: Kyosho. Grønn fjær. 500 wt olje
Akselhøyde motorfeste: Laveste.
Bestetid store banen: 7.398
Bestetid lille banen: 6.645
Nå:
Bilen er like lettkjørt som før, men har endelig fått mer "turn-in".
Endringene jeg gjorde var relativt små, men utgorde meget stor forskjell. Nå nærmer den seg å være like rask som MR-o2'en.
Oppsett:
Fjærer front: PN Racing Lilla
Maks senket front.
T-plate: PN Racing #5-
Toppdemper: Kyosho. Rød fjær. 300 wt olje.
Akselhøyde motorfeste: Høyeste.
Bestetid store banen: NA
Bestetid lille banen: 6.348
Disse endringene er gjort med tanke på å få mer trykk på framhjula, uten å legge på vekt. Ved å svakt vinkle bilen forover, så flyttes hoveddelen av vekta over på framhjula når man slipper gassen. I tillegg så bytta jeg til tynnere olje, og en mykere fjær på toppdemperen for å forsterke vektforskyvningen.
Hitill så viser dette seg å fungere meget bra. Det blir spennende å se om dette fungerer like bra på den store banen også. Vi får se til uka.
Banerekorden på gamlebanen står fortsatt, men den ble satt i en tid hvor det var ekstremt mye aktivitet der, og banen virkelig satt godt i fingrene. Rundetidene i dag lå faktisk jevnt på 6.4xx - 6.7xx. Rekorden er 6,166. Normalt løpstempo lå på 6,7xx - 7,0xx.
I couldnt wait any longer to test out my new MR-03 setup.
My earlier problems was that the car lacks turn-in compared to the WTF2 equipped MR-02 cars.
This makes it impossible to get as fast lap times as with the old car.
I therefore had to rework the entire setup.
Setup before:
Springs front: PN Racing Green
Both shims under the knuckles,
T-plate: PN Racing #5
Top damper: Kyosho. green spring. 500 wt oil
Axle height Motor mount: lowest
Best lap large track: 7.398
Best lap small track: 6.645
Now:
Setup:
Springs front: PN Racing Purple
Both shims under the knuckles,
T-plate: PN Racing #5
Top damper: Kyosho. Red spring. 300 wt oil
Axle height Motor mount: Highest
Best lap large track: NA
Best lap small track: 6.348
This setup gave me a lot more turn-in than before, and finally the MR-03 seems to come alive.
No comments:
Post a Comment