27.10.09

Justering av kuledifferensiel/ Adjusting Ball diff



Dette er en ekstremt viktig del av oppsettet på en Mini-Z.



En grei basic innstilling med trimmotor er som følger.

  • Sett i fullt oppladete batterier.
  • Sett på karosseri etc. Den skal være slik som du skal kjøre med den.
  • Sett bilen på banen. Hold en finger foran bilen slik at den ikke kommer seg fremover når du gir gass. Ikke press bilen ned mot banen. Hold kun foran!
  • Gi full gass!
  • Hvis den kun spinner på hjula skal du slakke differensialen. Spinner den kun på diffen så strammer du. Juster veldig lite om gangen. Det er ikke mye som skal til.
  • Juster nå slik at bilen såvidt slipper på diffen samtidlig som den har noe hjulspinn
  • Det kan hende du må gjøre dette i flere omganger.
Dette var grunninnstillingen.
Nå kan du gjøre fininnstilling.
  • Hvis du vil ha mer styring på gass så strammer du differensialen. Husk at det er ekstremt lite som skal til
  • Hvis du vil ha mer styring av gass så slakker du differensialen. Det er fortsatt lite som skal til
  • Diffen fungerer som en "traction control" og er tiltenkt dette. Er det dårlig grep så kan du stille den såpass slakt at den slurer på diffen istedenfor på hjula. Dette er ikke farlig for diffen.
  • Hvis bilen har mye motorbrems så kan den i enkelte tilfeller snurre når du slipper gassen i full fart. Dette løser du også ved å slakke diffen litt.
Det viktigste er å prøve seg frem. Juster til bilen oppfører seg slik du vil den skal. ikke gi opp.
Les også Vedlikehold av kuledifferensial

The starting point when tuning with the Ball diff.




  • Newly charged batteries
  • Mount the body
  • Place the car on the track. Dont push it down. Place your finger in front of the car
  • Apply full Throttle
  • Now adjust the differential so that it slips both on the track, and also on the pressure plates. Adjust until you have it like this
  • You may have to repeat this a few times before it is correct.
Now you have a good starting point.
  • If you want more steering on throttle, tighten the differential. Remember to adjust in very small steps. 
  • If you want more steering off throttle, loosen the diff. Remeber to adjust in very small steps.
  • You can use your diff as a traction control. Loosen it until the car stops spinning its wheels. A lot of fast drivers runs the diff like this. It lets you be more agressive on throttle.
  • If the diff is tight, and the car spins out because of the motor brake, you can also use the slip in the differential to control this.
The most important thing is to drive drive drive. Make yourself familiar with the car before you change the setup.
Also read:



No comments:

Post a Comment

Onboard kamera med Rune

Treningskveld

Formula 1 news

MOTOGP news

WRC news

Search This Blog