En differensial sattt sammen av Reflex Racing, PN Racing og QteQ deler er brukt i denne artikkelen.
Prinsippet er likt som alle andre differensialer.
Her har vi differensialen etter ca 4 timer kjøring. Den er fortsatt fin og kjøre med, men jeg syntes det er greit å gjøre den ren etter en slik kveld. Det er også en stund siden trykkplatene ble slipet opp.
The ball diff in this article are made of a combo of PN, Reflex Racing and QteQ parts.
This is the differential after about 4 hours of use. Still works good, but can soon be the deciding factor in loosing out to the opposition.
For å demontere differensialen må du forsiktig fjerne "e" klipset som sitter foran kulelageret på høyre side i bildet. Vipp dette forsiktig ut med en skalpell e.l. Pass på at det ikke spretter avgårde når det løsner.
To disassemble the diff, remove the e-clip i front of the bearing on the right side in the picture above. Use a scalpel to remove it carefully. Watch out! The clip can fly quite far if you're not careful.
Plukk så forsiktig fra hverandre differensialen. Begynn med lageret på høyre side i bildet. Så en og en del. Kulene som sitter i drevet har en tendens til å falle ut når du tar av drevet. Det kan derfor være en fordel å gjøre dette over en liten boks e.l. slik at alle delene havner på et sted du kan finne dem igjen.
Slik ser det ut når diferensialen er demontert.
Trykkplatene sitter her sammen med høyre og venstre diffhus. Disse er på forhånd limt til platene for at de ikke skal slippe når diffen er justert løst. Det er da enklere å justere differensialen slik du vil ha den.
Start removing the parts one by one. Always begin with the bearing, and continue from there.
The balls always dissapear if your not careful, so pay attention.
You disassemble in a small box or something to make sure that no parts goes away.
The pressure plates are here glued to the diff hubs.
Jeg pleier å begynne med å se på trykkplatene i diffen. Her vil kulene over tid sette spor i stålet. Se bilde.
Det er viktig at denne flaten er jevn, men ikke glattpolert.
Take a good look at the pressure plates when you have opened the diff. Look for the groove from the balls. If the groove is big, it is important to make the surface even again. Not glass smooth, but even.
For å få overflaten slik jeg ønsker bruker jeg et våtslipepapir. #800. Slip så forsiktig platene til de har en jevn overflate. Se bildene for eksempler.
To get the surface to my liking, I use grinding paper for wet use #800. Grind carefully on a flat surface until they have the finish you like.
To get the surface to my liking, I use grinding paper for wet use #800. Grind carefully on a flat surface until they have the finish you like.
Etter dette står drevet for tur. Sjekk at tennene ikke er for mye slitt. Tennene skal ha skarpe rette kanter. Her er det brukt et drev i Delrin. Dette har en mye hardere overflate enn plastikkdrev, og slites da ikke så fort.
Hvis kulene fortsatt sitter i drevet så tar du ut disse forsiktig og legg de et sted de ikke forsvinner. Kulene her er keramiske.
Inspect the spur gear for wear.If the balls are still in the spur, remove these now.
Inspect the spur gear for wear.If the balls are still in the spur, remove these now.
Rens så drevet. Bruk gjerne såpe og lunkent vann og en neglbørste.
Husk tennene og hullene som kulene skal
ligge i. Dette må være rent. Kulene renser du ved å gni de rene mot et tørkepapir e.l.
Now clean the spur. Use a nailbrush, soap an water. Rince the balls with some
paper or a cloth.
Nå kan vi begynne å sette den sammen igjen. Jobben blir betyelig enklere hvis du kan sette fast diff akselen et sted slik at den står rett opp.
Begynn med den orange "O" ringen. Denne skal helt inn mot strammemutteren.
Now it is time to assemble it again.
It is easier to mount it if you have something to hold it for you. Start with the orange O ring. Slide in all the way.
Now it is time to assemble it again.
It is easier to mount it if you have something to hold it for you. Start with the orange O ring. Slide in all the way.
Så setter jeg på den første trykkplata/ diffhuset.
Mount the first pressure plate.
Så kan drevet monteres. Her bruker jeg et drev som er noe tynnere enn vanlige drev.
Dette må derfor shimses litt ut fra trykkplata.
Mount the spur on the axle. (Because of a thinner spur I have to shim it a little)
Kulene skal nå "coates" med fett. Bruk fett beregnet for kulediff. Merke spiller ingen rolle. Legg kulene i en liten haug med fett og gni de rundt. Det er ikke mye som skal til.
Coat the balls in proper ball diff grease. Place them in some grease and rub them around in it. Not much is needed.
Coat the balls in proper ball diff grease. Place them in some grease and rub them around in it. Not much is needed.
Kulene kan nå legges opp i hullene sine. Bruk en liten skrutrekker e.l. til å plukke de opp med. Fettet gjør at de henger fast.
Now you can place the balls in the holes. Use a small screwdriver to pick them up. The grease helps them attaching to it.
Her må jeg nok engang inn med et shims pga et tynnere drev. Glem dette hvis du bruker standard 3R, PN eller Kyosho drev.
Another shim because of this type of spur.
Legg så på den neste trykkplata med diffhus
Mount the next pressure plate and diff hub.
Så setter du på plass Trustelageret. Dette er det viktigste lageret på en Mini-Z. Her bør det ikke spares inn. Lageret du ser her er et Abec7 klasse lager. Keramisk. Trustelageret utsettes for mye juling. All kraft som påføres bakhjula vil gå igjennom dette lageret. Er ikke dette i orden vil aldri diffen fungere ordentlig. Jeg bytter dette lageret hver gang jeg bytter drevet.
Mount the Thrust bearing. this is the single most important bearing on your car. This is a RR Abec 7 bearing. This bearing goes trough a hard life, so this should be replaced more often than the other bearings on the car.
Mount the Thrust bearing. this is the single most important bearing on your car. This is a RR Abec 7 bearing. This bearing goes trough a hard life, so this should be replaced more often than the other bearings on the car.
Sett så på plass "e" klipset igjen. Nå har du en nyrenset differensial som holder i mange timer. De neste 5 - 6 servicer du tar trenger ikke å være så omfattende. Rens kun plater, drev og kuler, og legg på nytt fett. Slipingen gjøres kun når det er tydelige spor i platene.
Now mount the E clip.
No comments:
Post a Comment