15.11.09

Hvordan finne et oppsett som funker/ How to find a decent setup.

English translation is further down.

Set-up av radiostyrte biler er som vi alle vet veldig viktig.
Man kan kjøre noen raske runder etc med alle biler, men skal man henge med over tid så må man jobbe en del med dette.

Valg av oppsett er ofte meget forskjellig fra fører til fører. Det som er interessant å legge merke til er at alle har sin unike kjørestil, og denne henger med i stor grad når man prøver en annens bil eller oppsett.
Legg merke til at når f.eks to førere på samme nivå kjører sine biler så ser du en relativt stor forskjell i kjørestil. Bytter disse to biler så er kjørestilen helt identisk som når de kjører sine egne biler, men de kjører som regel ikke like fort som med sine egne. Oppsettet må derfor tunes inn til din egen kjørestil.

For å finne et oppsett man trives med så er det ingen snarveier.
Man finner seg et utgangspunkt. Sett f.eks bilen opp med medium harde fjærer, H-plate, demperolje etc. Kjør så bilen til du klarer jevne rundetider. Deretter kan du begynne å fininstille bilen.


Gjør aldri mer enn en endring av gangen. Dette gjør du for å finne ut av effekten på det du har gjort. Endrer du flere ting på en gang så vet du ikke hva som forårsaker endringene i hvilken retning.

Når du har gjort en endring, så gi det litt tid. La bilen sette seg litt, gjør deg kjent med den. Går det fortere? Saktere? Skriv gjerne opp hva du har gjort, og effekten av dette.
Det krever ofte mange runder på banen før man egentlig vet om endringene var til det værre eller bedre. En bil som føles treg er ikke alltid det.
Ofte henter man tid på steder man ikke tenker på, før man ser på tidene.
Etter at du har testet ut endringene så kan du gå videre.

En grei pekepinn til oppsett er som følger:
- Understyring er ofte raskere enn overstyring. Snurrer du på annenhver runde så er ikke dette effektivt i løp.
- Fokuser på de tregeste partiene på banen. Det er her man kan tjene mest tid.


Setup Norwegian Norwegian




Setup in English.





Set up sheet. (Linker til Reflex Racing)

Having a proper setup is as we all knows very important.You can drive a couple of fast laps in almost every car out there, but to be fast over a longer period you need to do some work on this.
The setup one driver prefers can differ quite a lot from driver to driver. What is also interesting to notice, is that everyone has its one unique driving style. Notice that if to drivers on the same level use their own cars you often see a big difference in the behavior of the cars and driving style. If these two change cars in between them, you see that the driving style, and to some degree behavior of the car, is connected to the driver. It is therefore important to work out a setup that works for you.

To find a setup that works for you, there is no short cut.
You find yourself a decent starting point. Set up the car so that it is easy to drive. Many drivers prefer a understeery car to start learing the track and work out a setup. Medium all the way is another way to go.
Now you drive the car until you have consistent lap times. This is when you can start to change the setup of the car.

Never do more than one change at the time. This is because you want to know how the changes actually does to your car. If you change more than one thing you will never know what actually did what.

When you have done a change, give the setup some time. Let the car settle, and familiarize yourself with the car.
Also look at the lap times. Does it really goes faster or  maybe slower?
It can take a good amount of laps until you know if the setup changes made the car better or worse. A car that feels slower doesn’t mean that it is slower.

Also notice:
-          Understeer is often faster in the longer run than oversteer. If you spin out every other lap you lose a lot of time in a race.
-          Focus on the slower parts of the track. This is often where you can gain time on the others.





No comments:

Post a Comment

Onboard kamera med Rune

Treningskveld

Formula 1 news

MOTOGP news

WRC news

Search This Blog