Det er ikke forstyrrelser som er årsaken, men faktisk 2 forskjellige ting som har laget problemene.
1: Radioen. KT-18 radioen til Kyosho / Ko-Propo er en god radio, men vi har over tid avdekket noen svakheter. Mer om dette senere i innlegget. Denne gangen var det potmeteret i radioen som sviktet. Det viser seg at ved fullt styreutslag, og i midtstilling er alt som det skal. Problemet oppstår når man prøver å holde ca 50% rattutslag. Da spretter styringa på bilen litt omhverandre til fullt utslag/ midtstilling. Dette er ikke spesielt lett å kjøre med.
Vi bytta radioen, og da ble problemet mye mindre, men ikke helt bra.
2: Potmeteret i bilen viser seg også å ha noe av det samme dødpunktet som radioen. Her ligger problemet nærmere midtstilling. Noe som gjør at bilen til tider ikke sentrerer som den skal.
Det antas at det rett og slett er slitasje i glidekontaktene i potmeteret.
Her må vi bytte potmeteret i bilen. En relativt grei jobb som ikke koster mer enn ca 100,- i deler.
Jeg nevnte over at KT-18 radioen har noen svakheter. De er som følger:
- Den er ekstremt kresen på batteriene. Oppladbare batterier, og billige tørrceller bør unngås. Det finnes unntak, og vi har sett radioer som fungerer greit med oppladbare, men størsteparten av disse lager en masse problemer for føreren når spenningen blir for lav. Duracell har vist seg å være de som holder lengst.
- Gasshendelen. Her finnes det forskjeller i plasten på radioene, slik at gasshendelen overstiger maksutslag. problemet forsterkes når batterispenningen blir lavere. Nullpunktet forskyves da noe. For å omgå dette problemet er det enklest å begrense gassutslaget fysisk. En tykk tape e.l. ved håndtaket der gasshendelen stopper gjør ofte susen.
- Rattet. Det er også her forskjeller i støpen, slik at potmeteret til rattet overgår nullpuntet. Dette gjør at ved fullt utslag vil enkelte radioer gi maks utslag til motsatt side av det du gir input på. Her kan man også begrense utslaget fysisk med å legge imellom plast e.l. mellom den fysiske stopperen og rattet. Skru av rattet så skjønner du hva jeg mener.
No comments:
Post a Comment