Det er fortsatt ingen på vår bane som har gått til innkjøp av denne, men jeg antar det ikke er lenge til en eller annen stiller med denne.
Jeg skal her prøve å forklare litt om hva som er nytt:
Chassis:
Chassiset på MR-03 er ca 1 cm smalere totalt sett enn MR-02.
Dette vil etter det jeg kan skjønne, gi en bil som er noe mer kvikkstyrt bil på grunn av at vekten vil konsentreres mer rundt senter av bilen. Altså vektforskyvning vil skje raskere.
H-Platene er også helt forandret. Nå er de T formet, og kan her kalles T-plater. Denne er skrudd i senter av plata mot chassiset, men har lik innfestning mot motorfestet. Det er også flere "guider" i chassiset noe som er en fordel i det henseende at den ikke vil kunne vris i forhold til chassiset.
Forstilling:
Her er det svingarmer som gjelder. Det er fast bærebro under, mens svingarmene over er det som utgjør fjæringa.
Dette gjør at bilene har dynamisk camber. Dvs at cambervinkelen vil endres under fjæringsutslaget. Det blir spennende å se hvordan dette funker.
Det jeg liker med den er at det er kun cambervinkelen som forandrer seg under utslag, og ikke spissing, caster og styreutslaget (bump steer).
Forstillingen kommer med flere bredder på svingarmene og bærebrua. Dette gjør at den vil passe til absolutt alle karosserier som er å få tak i til Mini-Z.
Bakstilling:
Helt identisk med MR-02. Heldigvis vil vi si, da det er her de fleste av oss har brukt mest penger. Du kan altså bruke din gamle favorittbakstilling med motorfeste, differensial og dempere.
Elektronikk:
Det er et helt nytt styringskort som sitter i MR-03.
Forandringene jeg har funnet er som følger.
- Børsteløs styreservo
- Endret giring i servoen. Mer kraft, og raskere utslag.
- Flere "trinn" gjør at man har mer kontroll over styringen. Mer presisjon.
- Endret motorstyring. Flere "trinn" vil gjøre at man har mer kontroll over gassen. Mer presisjon.
- Gyro. Du leste riktig. Det kan ettermonteres gyro som vil justere rattutslaget for deg under sladd. Det sies at bilene som har dette montert ikke lar seg snurre. Problemet er at det forårsaker lei understyring. Dette er altså noe for glatte baner eller stuegulvet.
- Forsinkelsen til reversen kan nå programmeres bort!
Det er en god del endringer i programvaren til disse bilene, men den gledelige nyheten er at den gamle ICS programmereren vil funke bare man passer på å oppdatere programmet.
MR-03 har så vidt begynt å dukke opp i løp rundt om i verden.
Den har allerede vunnet noen store løp. Men gutta som har vunnet med disse, er de som normalt vinner med MR-02 biler også. De helt store forskjellene i rundetider tror jeg ikke finnes, men mulig det er noe å hente så snart man har lært seg å sette de opp skikkelig.
Forbedringen som pekes ut som den viktigste er faktisk ikke chassis eller hjuloppheng, men styreservoens respons og kraft!
Det er fortsatt noe begrenset utvalg av options.
T-plater er tilgjengelig fra kyosho og PN-Racing
Framfjærer fra Kyosho og PN.
Bakstillingene passer som kjent fra de gamle bilene.
Det er også noen andre deler fra Kyosho: Polerte kingpins etc.
No comments:
Post a Comment