Det finnes langt over 100 varianter å velge mellom. Man kan dele de opp i følgende varianter.
Akselavstand 90mm, 94mm, 98mm og 102mm.
Akselavstanden endres på bilene med å flytte H-plata, samt med forskjellige motorfester.
90mm blir for kort til racing. 94mm gir en kvikk bil med bra grep på bakhjula. 98mm gir en noe mer nervøs bil men veldig stabil i høy fart.
De aller fleste velger å kjøre med 94 & 98mm karosserier. Her finnes motorfester som funker på begge to.
Gode karosserier for racing bør ha lavt tyngdepunkt og være ganske bredt. Bredere karosserier har mulighet for større offset noe som igjen gir en stabil bil.
På vår bane er det noen karosserier som utmerker seg:
98mm: Nissan GT-R 2008, Aston Martin DBR9, Mclaren F1GTR, Nissan 350Z 2007(moddet bakre hjulbue), Honda NSX 2007 (Moddet bakre hjulbue).
Se bilder for eksempler.
Et av bildene viser en ulakkert McLaren F1 GTR. Dette er en såkalt Whitebody. Dette er de absolutt mest solide karosseriene. Man må lakkere selv, men dette er det verdt da disse karosseriene varer mange ganger lenger enn de ferdig lakkerte karosseriene. man kan også forsterke de ferdig lakkerte med epoxy, smeltelim etc.
Se overskriften i bloggen for et eksempel på en bil som er lakkert selv.
No comments:
Post a Comment